BOROS IV. Káli medence

Tizennyolcadik.
Itt lakunk a közelében és általában kedvelt kirándulási célpontunk. Tanúhegyeivel, lankáival, a minden sarkon egy kőtenger vagy valami más geológiai érdekesség ígéretével és a semmihez nem hasonlítható atmoszférájával mindenkit megvesz.
 Gondolom, talán épp ezért kedvelt az általam csak betelepülteknek hívott önmegvalósítós-énmajdmegmondomatutit-gasztromágusok körében. Sznob hely na, ne szépítsük.
2019 áprilisában kerítettünk sort a felfedezésére. Már a programszervezésnél kiderült, hogy nem lesz zökkenőmentes a hétvége logisztikája.
Szállást Köveskálon találtunk egy nagyon-nagyon kedves és szeretetreméltó házaspárnál a Bánó portán.
Borkóstolóból hármat tervezett Fecó. Délelőttre a faluban fekvő Káli kövek borászatot, délben egy ebéddel összekötött kóstolót a szőlőhegyen lévő Ódon pincében, estére a szintén a faluban üzemelő Pálffy pincészet boros vacsoráját. Aztán, miután mindent leszervezett és hátradőlt, pontosan két héttel az időpont előtt kezdtek el kavarni a vendéglátóink, hogy hogyan lehetne úgy átszervezni, hogy még egy csoport beférjen a zsúfolt napjukba. Az előítéletekkel és az egyre kellemetlenebb előzetes egyeztetések miatt már elég kritikus hangulatban vágtunk bele a hétvégébe.
Az első helyre mindjárt majdnem 3/4 órás csúszással sikerült bejutnunk, mert végül csak bevállalták azt a csoportot elénk....
A Káli kövek fiatal lendületes csapata magával ragadó bemutatót tartott.A lelkes beszámolóval körített első osztályú borok, végül is feledtetni tudták a bosszúságokat és jó hangulatban telt el a pár óra. Nagyon kellemes meglepetés volt, és nekem minden egyes tételnél az jutott eszembe, mi lesz itt ha már az első helyen ennyire finom ízeket kóstolhatunk.

Kóstolt tételek:

Frizzante    2018
Köveskál   olaszrizling (Töltés dűlő) 2017
Monoszló   juhfark (Pangyér dűlő) 2017
Rozé           2018
Dörgicse     kékfrankos (Mocsár dűlő) 2017
Tapolca       cabernet franc (Bácshegyi dűlő) 2017

Ezután gyalog cammogtunk fel a szőlőhegyen fekvő Ódon pincéhez, hogy kiszellőztessük a fejünket és kellemesen elpilledve vágjunk bele az aznapra tervezett második kóstolóba.
Az Ódon-pince tulajdonosa is "betelepült". Igaz, ő amolyan első generációs.A  80-as években az első hullámmal menekült Pestről, értelemszerűen kellő lenézéssel kezelve az utána érkezőket.
Éles váltás volt a Káli kövek után.
 A generációs különbség mellett a vendéglátói stílus is mellbevágó volt. A visszafogott, chill hangulatú első kóstoló után kicsit sokkolt minket Tombor úr lehengerlő stílusa, de ennek is megvolt a varázsa. A megbeszélt 8-as kóstolót ő csak amolyan irányadó mértéknek gondolta és 14(!) tétellel várt minket plusz jelentős mennyiségű házi pálinkával.
Tombor úr nem tűri szereti ha ellentmondanak neki.
 Nem telt el sok idő és mi, felelősségteljes középkorú felnőttek megszeppent nebulóként egyenes derékkal ültük körbe a terített asztalt.
 Érdekes volt a színes beszámoló a pesti zsidó boltos családról, de az egyre szaporodó szexista beszólásokkal, alpári poénokkal, és a végtelenül erőszakos tukmálásokkal túzdelt elbeszélés egyre jobban keserítette, az amúgy első osztályú ebédünk ízét, amit vendéglátónk felesége készített nekünk.  Először próbáltunk viccesen hozzáállni Tombor úr stílusához de a a böjt miatt hús nélkül ebédelő társaink sokadik cikizése után eljutottunk oda, hogy felszaladt szemöldökkel összenézve kerestük a menekülés lehetőségét. A borok kicsit alulmúlták a várakozásainkat. Az erőszakos, sőt ellentmondást nem tűrő, kínálgatásnak pedig szó szerint a háziasszony gyönyörű citromfái itták meg a levét amelyek pont egy karnyújtásnyira voltak körülöttünk az ebédlőben.

Pár tétel a kóstolóból:
Rozé 2015
Cserszegi fűszeres  2015
Szürkebarát            2016
Chardonnay            2010
Olaszrizling            2015
Juhfark                    2015

Az ebéd sokkal hosszabbra sikerült mint terveztük, amit a kilátóba tervezett túránk bánt. Már csak egy rövid séta fért bele a hegyen, hogy időben leérhessünk harmadik helyszínünkre, a faluban álló patinás Pálffy pincészethez.

Nem volt ismeretlen a Pállfy pincészet. Kóstolunk már tőlük és tudtuk hogy nem fogunk csalódni az ízekben. A bemutatót Pállfy Gyula borász fia tartotta. Fiatalos lendülete, alapos felkészültsége visszafogott intelligens előadása lenyűgözött minket. Elsőrangú borokat kóstoltunk és bár aznap  már a falu harmadik pincészeténél jártunk még mindig tudott meglepő dolgokat mesélni a vulkanikus kőzetekről, a Káli Királyi eredetvédett borokról, technológiákról és a lokálpatriotizmusról.
Épp ezért sajnáltuk nagyon-nagyon, hogy az este végül kicsit csonkára sikeredett. A vacsora után a borászat vezetője (Pállfy Gyula) szó szerint kidobott minket hogy beférjen az a majd' negyven potenciális fogyasztó akik a teraszon átfázva tobzódtak. A három hús nélküli vacsora itt is nagyon komoly kihívást jelentett, meg is kaptuk a háziasszonytól a szemrehányásokat rendesen. Szóval hiába a páratlan borok és a végtelenül szimpatikus fiú, a szülei 10 perc alatt lerombolták a pozitív benyomásainkat.

Kóstolt tételek a Pálffy pincészet kínálatából :

Olaszrizling 2017
Tramini        2017
Birtokbor     2017
Olaszrizling Fekete- Hegy 2017
Káli Juhfark     2017
Pinot Noir Rozé   2018
Cabernet Sauvignon 2015

A szállásra érve gondosan kikészítve várt minket pár üveg a ház borából. Házigazdánk kellemes könnyű olaszrizlingje végül méltó lezárása volt az estének.
Vasárnap a kőtengert és a hegyestű geológiai bemutatóhelyet látogattuk meg.
Összességében nekem ez a borvidék nagyon vegyes benyomásokkal szolgált. Káprázatos vidék minőségi borok, mégsem tudtam belelazulni. Hiányzott az az igazi vendégszeretet amitől az ember nem azt érzi hogy ő egy futószalagon szállított lehúzandó turista....